VYHODNOCENÍ PRACÍ
Proběhlo 20.5.2017 odbornou komisí:
Výtvarník Zdeněk Valchář
Grafik a fotograf Ing. Jaroslav Tošovský
Starosta Městyse Ing. Richard Ehler
Výchovný pedagog Sylva Vašková, Dis
Ředitelka KD Milka Klichová,
Zastupitel městyse Suchdol n.O. Jiří Bělůnek
Jitka Bělůnková,Zdenka Bergerová, Marta Matulová
1. kategorie: MŠ - předškoláci
Téma: PARNÍ LOKOMOTIVA
Do semifinále postoupilo 9 prací
MŠ Hájov, Václav Polášek cena vytvárnika Z.Valcháře
MŠ Hájov, Marie Polášková
MŠ Hájov – kolektivní práce 1. MÍSTO
DD Loreta Fulnek, Jana Hajchlová, Alexandr Krištóf
MŠ Hvězdičky, Suchdol nad Odrou 3. MÍSTO
ZŠ Mankovice, Johana Balážová
MŠ Ludgeřovice, - kolektivní práce 2. MÍSTO
MŠ Skrochovice – kolektivní práce
DD, ZŠ a SŠ Duchcov – předškoláci
2. kategorie: 1. - 2. třída ZŠ
Téma: ZLATOKOPOVÉ, RÝŽOVÁNÍ ZLATA, NÁSTROJE NA RÝŽOVÁNÍ
Ze 160 prací postoupilo do semifinále 20 žáků
ZŠ a MŠ Kunín, Lucie Dočkálková
ŠD při ZŠ Zborovice, Růžena Bačinská
ZŠ a MŠ Kujavy, Oliver Orlický
ZŠ Kutná Hora, Nicol Jeřábková
ZŠ Brno, Hugo Dobeš
ZŠ a MŠ Šumavské Hoštice, Michaela Vlková
ZŠ Jistebník, Barbora Konečná
ZŠ a MŠ Jemnice, Ladislav Chochola
ZŠ a MŠ Kunín, Lucie Hanáčková
ZŠ a MŠ Jemnice, Adam Pernica
ZŠ a MŠ Brno, Lucie Eliášová 2. MÍSTO
ZŠ a MŠ Velké Heraltice, Václav Švéda
ZŠ Jistebník, Anna Dedková 3. MÍSTO
ZŠ a MŠ Prostějov, Vendula Hudcová
ZŠ Havlíčkův Brod, Adámek Kořenář
ŠD při ZŠ Zborovice, Vilém Žabka CENA WK
ZŠ a MŠ Rasošky, Barbora Honzíková
ZŠ Dřevohostice, František Kužel
ZŠ Dřevohostice, Markéta Zlámalová 1. MÍSTO
ZŠ Březnice, Petr Fencl,
3. kategorie: 3. - 5. třída ZŠ
Téma: SHERIFF, SHERIFFOVNA, WINCHESTER, KOLT
Ze 496 prací postoupilo do semifinále 20 žáků
ZŠ a MŠ Jemnice, Sofie Krátká
ZŠ a MŠ Suchdol nad Odrou, Katka Buksová 2. MÍSTO
ZŠ Kopřivnice, Jiří Kahánek
ZŠ Žďár nad Sázavou, Kateřina Trávníčková 3. MÍSTO
ZŠ a MŠ Hradec Králové, Ondra Vojtěch
ZŠ Malšovice, Nikol Bardají Braňasová
ZŠ Duchcov, Kateřina Ferencová
ZŠ Malšovice, Jiří Sůva
ZŠ a MŠ Ostrava-Poruba, Marek Tichý
ZŠ a MŠ Ostrava – Poruba, Jan Kraus
ZŠ a MŠ Suchdol nad Odrou, Lukáš Gellnar
ZŠ a MŠ Suchdol nad Odrou, Gabriela Černochová
ZŠ a MŠ Loučany, Aneta Čunderlová, t
ZŠ a MŠ Písek, Eliška Matějková
ZŠ Mrákov, Nela Ticháčková
ZŠ a MŠ Horní Bečva, Natálie Mikudová
ZŠ Jihlava, Vítek Hofštetr
ZŠ a MŠ Kujavy, Patricie Vojkůvková
ZŠ Brumov, Julie Švédová, sv 1. MÍSTO
ZŠ a MŠ Teplice nad Metují, Emílie Ježková CENA WK
4. kategorie: 6. - 7. třída ZŠ
Téma: WESTERNOVÉ MĚSTO „WESTERN CITY“ S JEHO OBYVATELI
Z 370 obrázků postoupilo do semifinále 21 žáků
ZŠ a MŠ Nedašov, Karolína Kolínková
ZŠ a MŠ Suchdol nad Odrou, Eliška Večerková 2. MÍSTO
ZŠ Opava, Jakub Knitl
ZŠ Rajnochovice, Rozálie Kovářová
ZŠ a MŠ Palkovice, Kristýna Žůrková
ZŠ a MŠ Velká Bystřice, Jindřich Mikisek CENA WK
ZŠ a MŠ Suchdol nad Odrou, Lada Matoušková
ZŠ a MŠ Suchdol nad Odrou, Ludmila Kotalová
ZŠ a MŠ Žarošice, Adriana Novotná
ZŠ a MŠ Žarošice, Vladimíra Válková
ZŠ a MŠ Bílá Třemešná, Vojtěch Žižka
ZŠ Bohutice, Tereza Bisová
ZŠ Teplice, Magdaléna Fischerová
ZŠ Palkovice, Jan Ryška
ZŠ Havlíčkův Brod, Eduard Stejskal 3. MÍSTO
Z a MŠ Hradec Králové, Michaela Pěničková
ZŠ a MŠ Hradec Králové, Simča Ťoupalíková
ZŠ a MŠ Ostrava – Poruba, Marian Sinkovicz
ZŠ a MŠ Žarošice, Petr Čermák, 1. MÍSTO
ZŠ Dřevohostice, Žaneta Václavíková
5. kategorie: 8. - 9. třída ZŠ
Téma: ŽELEZNICE PŘES AMERIKU „KOLEJE PŘINESLY POKROK A ZNIČILY INDIÁNY“
Ze 157 obrázků postoupilo do semifinále 20 žáků
ZŠ Mrákov, Isabella Tremmelová
ZŠ Plzeň, Nicola Vaňková
ZŠ Ostrava – Muglinov, Kristina Gabčová
ZŠ a MŠ Suchdol nad Odrou, Barbora Tomášková
ZŠ a MŠ Suchdol nad Odrou, Helena Hanáčková
ZŠ a MŠ Suchdol nad Odrou, Hana Poštová 3. MÍSTO
ZŠ Velké Březno, Lada Brožovská
ZŠ Duchcov, Helena Nedbalková
ZŠ a MŠ Slavkov, Pavlína Štěchová
Cyrilometodějské gymnázium Prostějov, Elena Protivánková 2. MÍSTO
ZŠ Jistebník, Aneta Hudcová.cz
ZŠ Jistebník, Michaela Zdražilová
ZŠ a MŠ Palkovice, Adéla Chýlková
ZŠ České Budějovice, David Burian CENA WK
ZŠ Havlíčkův Brod, Oyvn Jargal Davaajargal
ZŠ Stěbořice, Hana Balová
ZŠ a MŠ Slatina nad Zdobnicí, Karolína Rolečková
ZŠ a MŠ Nedašov, Ondřej Holba
ZŠ Šěbořice Michal Durda 1. MÍSTO
ZŠ Březnice, Martina Sýkorová
Kategorie: ŠD a kolektivy
Do semifinále postoupilo 7 z 61 prací
ZŠ a MŠ Hradec Králové, třída 4.A-1
ZŠ a MŠ Hradec Králové, třída 4.A-2
ZŠ, DD a ŠJ Litovel - CENA WK
Domov Petra Mačkov - CENA WK
ZŠ Poštorná, 3.C
ZŠ Žatec, 3.A, 4.B, 5.A, 5.B
ZŠ a MŠ Hradec Králové, 4. třída
ZŠ Nedašov D. Šanek , D. Mikuška CENA KD
ZŠ Nedašov Z. Šanek , J. Šinkeřík CENA XPC
KULTURNÍ DŮM V SUCHDOLE NAD ODROU
JIŽ PO OSMÉ PLNÝ WESTERNOVÝCH OBRÁZKŮ
WESTERN KLUB z.s. má celoroční plán akci pro dospělé i dětí. Dětský projekt pod názvem „Více westernu pro děti aneb od počítače do přírody“ se skládá ze čtyř menších projektů. Jeden ze čtyř projektů v roce je celorepubliková výtvarná soutěž, a to pod názvem „WESTERN A KONĚ OČIMA DĚTÍ", druhý projekt je WESTERNOVÝ DĚTSKÝ DEN.
V rámci westernového dětského dne je i výstava a finále výtvarných soutěžních prací, letos je na téma PO STOPÁCH DIVOKÉHO ZÁPADU. Třetí část projektu je: „INDIÁNSKOU STEZKOU za zlatým pokladem “, čtvrtá část projektu „NA DIVOKÉM ZÁPADĚ“ - týdenní zájmový program pro děti a je určen dětem ze severomoravského kraje.
Myšlenkou projektů je aktivní zapojení co největšího počtu dětí a zvyšování jejich zájmu o přírodu. Programová náplň letošního ročníku má za cíl seznámit děti s životem NA DIVOKÉM ZÁPADĚ a přiblížit jim jeho historii, kulturu a tradice.
Chceme do projektu zapojit rodiče, prarodiče - propojení 3 generací, propojení zájmů mladých se zkušenostmi dospělých. Předávat zkušenosti a upevňovat toleranci mezi synem, otcem , dědou, dcerou, matkou , …
Dnes nám to už tak nemusí připadat, ale koleje dříve znamenaly pokrok v dobrém i špatném. Jejich stavba přinášela dobrodružství i útrapy, hlavně v dalekých krajích na konci tehdejšího civilizovaného světa.
Když před 160 lety vypukla v Kalifornii zlatá horečka zamířily tam ze zbytku Spojených států statisíce lidí. Jenže jak se tam dostat? Mezi velkými městy na východě (například New York nebo Boston) a západním pobřežím byly vysoké hory a rozlehlé prérie. Tato země navíc někomu patřila, žily tu poslední velké svobodné indiánské kmeny: bojovní Dakotové (také Siouxové či Lakotové) a jejich spojenci Čejeni (Šajeni).
ZA ZLATEM
Síla zlata však byla taková, že se další a další lidé vydávali povozy nebo pěšky skrze indiánské území. Mnozí z nich za to zaplatili životem. Neohrožovali je jen indiáni, cesta napříč Amerikou trvala měsíce, byla extrémně náročná a skoro na jejím konci čekalo pohoří Sierra Nevada. Pokud se k němu cestovatelé dostali pozdě a zastihl je tu sníh, často umrzli.
Není proto divu, že se americká vláda snažila východ a západ země spojit nejmodernějším dopravním prostředkem tehdejší doby: železnicí. Myšlenka to byla smělá, dráha od Atlantiku k Pacifiku musela překonat vysoké hřebeny a tisíce kilometrů pouští.
POTÍŽE NA ZÁPADĚ
Nakonec se začalo stavět ze dvou míst: první kámen položili v kalifornském Sacramentu 8. ledna 1863. Druhá firma pak zahájila stavbu z Omahy na řece Missouri, kam už železnice z východu vedla.
Doba stavbě moc nepřála, probíhala občanská válka Severu proti Jihu (1861-1865). V Kalifornii, kterou nedlouho předtím USA získaly ve válce s Mexikem, nebyl skoro žádný průmysl. Stavitelům chybělo prakticky všechno, co potřebovali: od hřebíků po kolejnice a lokomotivy. Vše museli přivážet z východu po moři. Zajížďka to byla 24 tisíc kilometrů, kolem celé Jižní Ameriky. Navíc na lodě útočilo jižanské bitevní loďstvo.
Problém byl i s dělníky, potřebovali jich asi pět tisíc, ale sehnali jen osm set. Důvodem bylo zlato. Komu by se chtělo tvrdě pracovat na stavbě, když byla možnost najít pohádkové bohatství. Nakonec stavitelé dovezli dělníky z Číny.
MĚSTA HŘÍCHU
Na východním konci železnice se začalo usilovněji stavět až po válce. Pak to ale bylo rychlé: Zásobovací vlaky dopravovaly dělníky a materiál až na konec kolejí. Tam už stálo stanové město, které se stěhovalo se stavbou. Našli jste tu obchody a lékaře, ale také bary, kasina, nevěstince. Byl to Divoký západ nejhrubšího zrna.
Celé toto společenství pomáhali živit lovci bizonů jako například Buffalo Bill. Výsledkem jejich práce byl prudký úbytek těchto zvířat, nakonec jich z milionových stád zůstalo na prériích posledních dvacet. To však až v roce 1894, kdy si již lidé začali uvědomovat hodnotu přírody a začali bizony přísně chránit. Díky těmto dvaceti jedincům a dalším chovaným na farmách se druh podařilo zachránit. Dnes už jsou tato zvířata opět celkem hojná.
Na prériích nebyli jen bizoni. S každým kilometrem se trať přibližovala k území Dakotů a Čejenů žijících z lovu bizonů na velkých pláních. Železnice pro ně představovala nebezpečí, které si dobře uvědomovali. Bránili proto stavbě ze všech sil.
KONEC DIVOKÉHO ZÁPADU
Obě železniční společnosti závodily, kdo postaví více kolejí (a dostane více peněz od státu). Když hrozilo, že by každá nejraději postavila celou dráhu sama, třeba i za cenu, že by vedly dvě trati vedle sebe, vláda rozhodla, že se koleje setkají v Promontory Point v Utahu. Stavba byla dokončena 8. května 1869. Cesta od moře k moři, která dříve osadníkům trvala až půl roku, se zkrátila na necelý týden. Divoký západ se změnil: indiáni a bizoni prohráli.
OD VÝCHODU NA ZÁPAD
Železnice se spojila v Promontory Point. Tamní část trati byla využívána až do začátku 20. století, kdy byla postavena Jižní zkratka. V roce 1938 byl provoz kolem Promontory Point definitivně zastaven a o čtyři roky později nevyužité kolejnice odvezli do železáren. Také obě lokomotivy, které se zde roku 1869 setkaly, skončily ve šrotu. Dnes v Promontory Point uvidíte jejich repliky stejně jako koleje, které tu znovu položili coby technickou památku.