Jak se jel v roce 2014 Pony Express.
Start: SLOVENSKO, POLSKO a HOLANDSKO
Projíždí: NĚMECKEM A ČESKEM
Cíl: Na Moravě v SUCHDOLE nad Odrou - Sokolák
16.8.2014 od 15 -17. hodin
Délka Evropského Pony Expressu je cca 3066 km a je rozdělena
na 148 předávek-úseků po cca 20 km.
Na jízdě 30. ročníku EPEA se bude podílet cca 296 jezdců.
Nonstop jízda trvá cca 304 hodin.
ČESKO
Vznik Pony Expressu v roce 1985.
Česko je zakladatelem Pony Expressu v Evropě.
TRASA:
- Hřensko, nyní Dolní Poustevna - Stříbrná Lhota - Jihlava - Suchdol nad Odrou - Bumbálka
- Stříbrná Lhota - Studánky
- Suchdol nad Odrou - Kateřinky
Délka české části Pony Expressu je cca 946 km,
má 6 větví a je rozdělena na 50 předávek po cca 20 km.
Celkem se na jízdě 30. ročníku Pony Expressu podílí 100 jezdců.
Nonstop jízda trvá cca 85 hodin.
Historickou části trasy z roku 1985 je:
- Česká větev (nyní česká východní ) Stříbrná Lhota – Jihlava
- Moravská větev (nyní moravská západní) Jihlava - Suchdol nad Odrou.
V roce 1987 vzniká jižní větev Stříbrná Lhota - Vyšší Brod,
v roce 1988 vzniká západní větev Stříbrná Lhota - Hřensko, na kterou se v roce 1989 napojilo Německo.
Pro připojení Rakouska byl určen hraniční přechod Studánky, což znamenalo úpravu české jižní větve.
Po připojení Slovenska byla prodloužena moravská větev ze Suchdolu nad Odrou na hraniční přechod se Slovenskem - Bumbálku.
Pro připojení Polska byla vytvořena odbočka ze Suchdolu nad Odrou na hraniční přechod s Polskem Kateřinky.
Tato situace vyvolala organizační změnu. Všechny větve byly doplněny přívlastkem česká nebo moravská a od roku 2002 byla původní moravská větev rozdělena na moravskou západní větev, prodloužení na slovenské hranice na moravskou východní větev a odbočení na polské hranice na moravskou severní větev.
Studánky je i místo poštovního úřadu pro předávku pošty od Mašerů - Mašer post Pošta je ze Šumavy přivezená Mašerským spřežením (psím spřežením)
Postmaster XPC přijme poštu, přidá ji jezdcům do mochilly a ti pokračují dále po své trase
Roudnice nad Labe a Libice je i místo poštovního úřadu pro předávku pošty od Traperů - Voyagerská pošta
Po vzoru starých trapperů, kteří přepravovali z nepřístupných končin po vodě své zboží a poštu do civilizace. Postmaster XPC přijme trapperskou poštu, přidá ji jezdcům do mochilly a ti pokračují dále po své trase.
NĚMECKO
Připojení v roce 1989
TRASA:
Hřensko, nyní Dolní Poustevna - Berlín - Ellenstedt - Haren - na hraniční přechod s Holandskem
Délka německé časti Pony Expressu je cca 1000 km a je rozdělena na 44 předávek
po cca 20 km. Nonstop jízda trvá cca 100 hodin
V roce 1988 proběhla v Míšni ustavující schůzka německých jezdců, kde došlo k dohodě napojení na ČsPE třemi úseky z Drážďan. Postupně byla trasa prodlužována.
V současnosti se táhne od česko-německých hranic na severozápad napříč Německem přes Berlin, přes městečko Ellenstedt, ležící nedaleko Brém do města Harenn až na německo-holandský přechod.
RAKOUSKO
Připojení v roce 1998
Trasa: Studánky - Hagenberg
Délka: cca 170 km
Po neúspěšném pokusu o připojení v roce 1992 nastala v těchto snahách 6 roční prodleva. Až v roce 1998 bylo dojednáno připojení jednoho úseku Studánky- Reichenthal. Jednalo se o tzv. nultý ročník, což znamenalo,že jezdec české jižní větve zajišťoval přepravu pošty do Reichenhalu a byl doprovázen rakouským jezdcem. Po tomto úspěšném pokusu byla jízda už plně předána do rukou rakouským organizátorům a trasa byla prodloužena do St. Oswaldu a plánovaně do Hagenbergu.
Od roku 2002 se jízdy EXP pro organizační potíže neúčastní.
SLOVENSKO
Připojení v roce 1999
TRASA:
1)Bumbálka / Makov - Žilina - Hrabušice - Košice - Seňa /Milhošť ( slovensko-maďarský přechod )
2)Žilina - Bratislava
Délka slovenské části Pony Expressu je cca 580 km, má 6 větví a je rozdělena na 29 předávek po cca 20 km. Nonstop jízda trvá cca 60 hodin.
V roce 1998 přijeli zástupci do ČR, tzv. na výzvědné jednání se sheriffem Pony Expressu a bylo jim nabídnuto připojení k ČsPE, čímž by byla naplněna původní myšlenka ČsPE. Podmínkou bylo ustanovit pro rok 1999 k hranicím alespoň úsek ze Žiliny. Vznikla atypická situace při tvorbě trasy a proluku mezi Važcem a Žilinou vykryl Mail Car Pony Expressu.
V dalších ročnících byla proluka zkrácena na úsek Žilina - Ružomberok. Organizátoři každoročně proluku zkracují, což se jím i daří.
V roce 2007 podle plánu se dostali na Maďarské hranice Seňa/Milhošť.
V roce 2010 je napojena jižní trasa Žiliny – Bratislava.
POLSKO
připojení v roce 2001
TRASA:
Pilszcz - Przysiecz – Zawada - Poznaň
Délka polské části Pony Expressu je cca 440 km a je rozdělena na 20 předávek.
Nonstop jízda trvá cca 48 hodin.
Polští jezdci projevili zájem o připojení k Evropskému PE. Byla pověřena osoba z ČsPE, aby organizačně vypomohla při realizaci polské větve.
Polští organizátoři plánují prodlužovat trasu až k Baltu.
19.8.2007 byla trasa prodloužena do Poznaně
NIZIZENSKO – N
připojení v roce 2009
TRASA:
Rüttenbrock (hraniceD/N – Ommen – Hardenberg - Coevorden – Weijerswold - Klazienaveen Zwolle
Délka holandské části Pony Expressu je cca 180 km a je rozdělen na 5 předávek.
Nonstop jízda trvá cca 11 hodin.